חפש בבלוג זה

11 יולי 2010

ישוע והבוכירים




בוכייר איננה מלה נפוצה בעברית. אני מאמין שרובכם זוכר בצורה עמומה (כמוני לפני שעתיים בערך)שהבוכייר שייך איכשהו למלאכת האריגה. ונכון - זה חלק העץ שנע הלוך ושוב בנול בין החוטים. לכן מכנים אותו באנגלית בשם - shuttle.
סבי, אבי אבי שמעולם לא הכרתי, גר בעיירה הגלותית זדונסקה וולה ליד לודג' ובנגריתו הפעוטה ייצר בוכיירים, פלכים , כישורים וחלקים אחרים של נולים. ידי הזהב שלו הורשו לאבי אך דילגו עלי הישר לבנותי. אני ניחנתי ביכולת חסרת השימוש והזניחה למדי - לצַמֵּח צמחים.
ה dogwood שעליו אני כותב היום הוא הצמח הלאומי של בריטיש קולומביה בקנדה וגם של וירג'יניה בארצות הברית. יש שיחים ועצים ממשפחה זו Cornaceae . אפשר לקרוא פה: http://en.wikipedia.org/wiki/Cornaceae
הם נשירים בחורף ובעלי עץ קשה מאוד שממנו ייצרו טובי הנגרים ידיות לכלי עבודה ובוכיירים.
השם הוא שיבוש של Dagwood - עץ השיפוד. אין קשר לכלבים.
האמונה העממית אומרת שהצלב של ישו נבנה מעץ זה. אלוהים ריחם על העץ ונתן לו פרחים לבנים שצורתם צלב ובמרכזם כתם אדום. סימבולי. אחר כך גימד ופיתל אותו כדי שלא יכינו ממנו צלבים עוד.
לי אישית די נמאס שרותמים את כל החי והצומח לעגלת הדת. בישראל למשל גם השיזף וגם האשחר - מענפיהם עשו את הנזר שפאר את ראש ישוע בדרכו האחרונה.
הפירות לא אכילים לאדם אבל ציפורים ובמיוחד זחלי פרפרים אוהבים אותם.
Dogwoods are used as food plants by the larvae of some Lepidoptera species including Emperor Moth, The Engrailed, Small Angle Shades and the following case-bearers of the genus Coleophora: C. ahenella, C. salicivorella (recorded on Cornus canadensis), C. albiantennaella, C. cornella and C. cornivorella (The latter three feed exclusively on Cornus).


--------------------------------------------------------------------------------

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה