חפש בבלוג זה

14 יוני 2010

אין פולים בטימבוקטו


הדבר האחר שניתן לפתוח אותו עד לגודל של כמעט מסך הוא פול קקאו. בשבוע הבא
אשתה אולי כמה ספלים מהבילים של משקה המופק ממנו במעדניה בשם שפרונגלי ואחשוב
על העץ שהחל מהשנה החמישית שלו אוספים את פולַיו בעיקר עבור אבקת וחמאת קקאו. וגם שוקולד. חמאת קקאו נקראה פעם "השמן היקר ביותר" (אז עוד טרם שמעו על הארגן. מי שפעם דחף לקצה התחתון של מערכת העכול שלו פתילה (סיפוזיטוריום) לטיפול בטחור סורר למשל (נר), שידע כי הוא צרכן קטן של חמאת קקאו.
זרעי הקקאו מכילים 456 קלוריות ל 100 גרם. בין השאר יש שם phenylethylamine שהיצור שלו בגוף נפגם בעתות משבר ודכאון. מי שאהבתו שברה את לבו ואכל שוקולד - נכח בהשפעתו המנחמת ויודע על מה אני שח.
לא לזלזל בקפאין - 13 מ"ג לספל קקאו. לשם השוואה בספל אספרסו יש 310, בקפה מבושל 100, בתה אמיתי 10-50, בקפה נמס כ -65, בקוקה קולה 20, בפפסי 10.
1000 מ"ג מייצרים תופאות לוואי לא נעימות. 10,000 הורגים אותך.זה בסך הכל שלושים ושניים ספלוני אספרסו. אומרים שאונורה בלזק (שהוסיף לעצמו דה באמצע השם), מת מזה אחרי התמכרות קשה.
העץ, אמריקאי במקור, גדל היום בעיקר במערב אפריקה (גאנה, ניגריה וחוף השנהב)
ולא מעשיר כל כך את המגדלים. http://www.globalpolicy.org/socecon/develop/africa/2002/1030cocoa.htm
יש גידולים גם במאלי, אבל לא באזור טימבוקטו. עיר יפהפיה ושווה ביקור, ברם, תביאו את הקקאו שלכם אתכם לשם.
הבציר מתחיל לרוב בספטמבר באפריקה ונמשך עד פברואר. קטיף שני יקרה במאי יוני.
הפירות נחתכים באמצעות סכין ומונחים להבשלה על הקרקע. את הסכינים לא משאירים יחד עם הפירות. אחר כך שוברים את הפולים ומסירים את הזרעים (20 עד 60 לפול). מתסיסים אותם כמה ימים ואחר כך מייבשים בשמש. עכשיו הזרעים הסגולים הפכו כבר לחומים. אורזים ושולחים לצרכנים - אירופה וארצות הברית שם תהיה קלייה, ריסוק, הפרדה של הליבה, טחינה והפקה של השומן.
על שוקולד : http://www.exploratorium.edu/exploring/exploring_chocolate/

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה