חפש בבלוג זה

06 אוקטובר 2010

השמנה





היום ננדוד מהקארו הקטן לגדול, מה שאומר שאנחנו שוב (אוף) בדרום אפריקה.
החלבלובים, Euphorbia, נרשמו למסחר בבורסה על ידי Linnaeus ב 1753 וכוללים למעלה מ 2000 צמחים הגדלים כמעט בכל מקום. חלקם בכלל לא אוגר מים. חלבלובים סקוטיי , למשל, לא אוגרים וויסקי.
בדר"אפ למשל יש כ 270 סוגים. 200 מתוכם אוגרים סיביריים (סוקולנטים).
(למי ששואל את עצמו מהיכן השם המופלץ הזה אז אופורבוס היה רופאו של מלך מאוריטניה במאה הראשונה לספירת הנוצרים והוא השתמש בצמחים כתרופות.)
כ 40 שנים אחרי לינאוס מצאו לראשונה את גיבורת היום Euphorbia obesa. בארה"ב מכנים אותה "קקטוס הבייסבול" למרות שהיא לא שניהם. הצורה המיוחדת גרמו לאיסוף יתר למטרות מסחריות כמעט להכחדה מוחלטת. היום יש רבוי מסודר במשתלות רבות ומספר הצמחים באוספים גבוה בהרבה מזה שבטבע. בדומה לחרוב למשל הצמחים הם זכר או נקבה (צרפתי רישומים). הזרעים ניתזים בכוח מהפרי. מי שרוצה אותם שם פיסת בד דק מסביב לצמח כדי שלא יאבדו.
הזהרה - המוהל החלבי רעיל וגורם לגרוי בלתי נעים (במקרה הטוב).
האקזמפלר המצולם הוא מהחממה שלי. בן 80 שנים לערך. 32 מתוכם אצלי. נרכש מאספנית חובבת קשישה כבר אז מחדרה שמאז הלכה לעולמה (יוכבד חפץ ז"ל) וכבר בעת הקנייה היה בא בימים. כפי שניתן לראות, החלקים התחתונים התעצו. זה טבעי, גם אני מתעצה ולא בהכרח במקומות שהייתי רוצה. הצמח הפך מכדורי למוארך ומצמח צמחים בנות. לא שגרתי בכלל.
בצעירותו הוא נראה דומה ל : http://www.desert-tropicals.com/Plants/Euphorbiaceae/Euphorbia_obesa.html
obesa, למי שהמורה שלו הייתה חולה - שמנה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה