חפש בבלוג זה

08 דצמבר 2012

פרק 12





 

נסעתי לתחנת המשטרה. את לוח הכוננויות של ראלה סחטתי מזמן מרועי, וידעתי שהיא אמורה להיות שם. הופתעתי מההמולה שרחשה באזור היומנאי. הסתבר שנמצאה גופת גבר עם סימני ירי בחצר בית בהדר. כתב של רדיו מקומי כבר הודיע על כך, וצוות חקירה עמד לצאת למקום. רועי כבר ידע את שם ההרוג וצעק במכשיר הקשר, "...ותמצו קודם כל רקע פלילי".

הבטתי בראלה שעמדה בלב המרקחה. שיער ערמוני שהיה קצר עד לפני חודשיים, מטר שבעים בערך, גוף מלא (כמעט שבעים קילוגרם, ניחשתי), עיניים גדולות בגוון חום ירקרק. כל החלקים הגלויים שלה היו שזופים מהשעות שהיה עליה לבלות בחוץ. כשהביטה בי ראיתי שמעל לגלגל העין רואים את החלק הלבן. חשבתי שבשל כך היא נראית חולמנית משהו.

"מה דעתך שאנחנו נמצה ביחד משהו על רקע רומנטי?" שאלתי.

"עוף מכאן", רועי זרק לעברי ופנה בחדות לראלה, "את קראת לו?"

"לא", הפגינה ראלה לויאליות ז'נדרמית למופת.

"אז למה אתה פה? יש לך משהו חדש על נוגה כץ?"

"לא דחוף. בהזדמנות אחרת". הלכתי לאחור כשאני מביט בראלה.

היא הנידה בראשה כלפָי כשידיה לצדי גופה. לא נשארו לי אופציות לכבוד עצמי. יצאתי ונסעתי לבת גלים. פתחתי רדיו. "אמריקן פאי" של דון מקלין התנגן. מצב הרוח שלי נדד מיד לשלישי בפברואר 1959. באדי הולי מתרסק במטוס, שהאגדה טוענת ששמו היה אמריקן פאי, וזהו כמובן היום בו המוזיקה מתה. יחד עם באדי הולי מתו גם ריצ'י ואלנס וביג בופר, אבל רק את הולי ממש זוכרים. ליד רמב"ם הצטרפו למבנה מטוסים מרוסקים נוספים ובהם גופותיהם של ג'ון דנבר, הזמרת עאליה וקנדי ג'וניור.

"אתה מסתכל פחות מדי במראה ולא יודע מי נוסע מאחוריך". זה היה זכאי, שמצא את עצמו לצדי באזור רמב"ם.

"נשפך לך דם מהמגפיים", אמרתי.

"כשנולדתי האחות אמרה: תראו, שתי ידיים מושלמות, שתי רגליים מושלמות..." אמר.

"אנחנו צריכים, צריכים, צריכים אותך עכשיו", עניתי.

"בהתרסקויות מטוסים לא שכחת את סוני בונו?"

"לא, אצלו זו היתה תאונת סקי".

"למה המוות כל כך מעסיק אותך?" שאל זכאי והביט עמוק לתוך עיני.

"מאותה סיבה שאנשים בני ארבעים פלוס הולכים לחדר כושר", עניתי.

"תמיד תהיתי אם יש חיים לפני המוות", גיחך.

"ואם יש סקס אחרי הנישואין", השלמתי את דבריו באמרה שהיתה חביבה עליו.

 

*

פרק 11




 

"בוא נעוף קצת". רפאל צחק ושלף את הגיטרה מחרצובותיה".

הנוהל היה ידוע בינינו, והכרתי לרפאל תודה על כך. בהתחלה היינו בוחרים סטנדרד. סתם שיר מוכר שלא מחייב מאמצים וקל ללמוד את כולו בעל פה במהירות. עלי סתיו, מקי סכינאי, מיסטי, בשביל אל הבריכות, לא כל כך חשוב מה. אחר כך, כשהקצב ישב והשיר התנגן ברקע גם בלי שניגנו אותו, אז אלתרנו. לפעמים בתורות ולפעמים ביחד. הסוד באלתור הוא לא לשעמם מחד, ומאידך לא להתפרע ביציאות מוטרפות. קצת מכל דבר. כך שהמאזין מהנהן בהסכמה ופתאום מתפלא מה הוא שומע ומאיפה זה נפל. יש אנשים שעושים יוגה, אוכלים, צורכים כימיקלים או משחקים פסיאנס. אנחנו מנגנים. הכלי שלי הוא סקסופון טנור כסוף. בחרתי בטנור כי אני מזייף בשירה. זה כמובן שקר. הכלי גדול, פאלי ומוציא צלילים סקסיים במפגיע. השתוקקתי להיות מושך ומלא תעלומה. בשעת הפרידה מהסכום שנדרש לרכישתו, קיוויתי שהוא יאציל עלי מתכונותיו התרומיות. חלומות על סולנות בלהקה המייצרת היסטריה נוסח מסע ההופעות של החיפושיות בארצות הברית פירנסו שנים של אימונים, לימודים, תזמורות ותסכולים. גם אחרי שהבנתי שאני לא ג'ון קולטריין, קולמן הוקינס או קנונבול אדרלי, לא קיבלתי את דין התנועה והמשכתי לבדי.

בתקופה שיעל דגרה על הריונה הראשון, יצא על רפאל דין רדוף, ואז הוא ביקש ממני לנגן את "מעבר לחצות" של מונק. כששאפתי אוויר אחרי מעבר הרמוני, הוא נכנס בקטע מוטרף ומרתק, ועיניו רמזו לי להמשיך. עם הצלחות לא מתווכחים (אף אחד לא שמע אותנו או עלינו), וכך, בכל פעם שרפאל היה מנוּדה או הפך פרסונה נון גראטה בעיני רעייתו הכלונסאית, הוא התנחל אצלי לצורכי דאייה.

"אני רוצה לנגן אצלך בתזמורת, אבל יש שלוש בעיות: אין לי סקסופון, אני לא יודע לקרוא תווים ומעולם לא ניגנתי", אמר בן וובסטר לאביו של לסטר יאנג. ממשפט זה התרוממה קריירה ססגונית ונפלאה. ידעתי שהזדמנות עשויה להופיע בכל רגע והייתי נחוש לא להגיע אליה בלתי מוכן. בעיה נוספת היתה פחד במה קל. מלבד הנסיקות עם רפאל, אפילו בחורות שחפצתי להרשים לא שמעו את נגינתי, וכשמישהי שאלה על הנרתיק התחמקתי ב"הסקסופון מהתיכון".

בשעת הנגינה חשבתי מה ראלה היתה אומרת לו שמעה אותי כרגע.  Body and Soul היה מה שהתעללנו בו באותו ערב. יצרנו גרסה בכיינית ויבבנית ונהנינו מכל רגע. שנינו ידענו מניסיון אישי כמה מעט אנשים באמת מאזינים למוזיקה וכמה קל לזייף מה שרוב האנשים מזהים בשוגג כאיכות ורגש.

"אז אגמור בשיר מזמור", מילמל רפאל, הביט בשעון הקיר ושם פעמיו החוצה.

 

*